۱۳۹۶ خرداد ۱۶, سه‌شنبه

برد هوشمند

برد هوشمند  که با عناوین مختلفی از قبیل اسمارت برد، تخته هوشمند، وایت برد هوشمند و تخته وایت برد هوشمند نیز خوانده می شود، انقلابی عظیم در پروسه هوشمند سازی مدارس رخ داد و اکثر مدیران مدارس و اساتید دانشگاه تمایل به استفاده از این تکنولوژی در کلاس های درس جهت تسریع و بهبود روند آموزشی شدند. تخته هوشمند به کاربران اجازه می دهد تا مطالب، عکس ها، فیلم ها و تمامی اطلاعات موجود در کامپیوتر را به آسانی بر روی صفحه اسمارت برد مشاهده نمایند و همچنین اجازه می دهد تا محتویات مطالب را به راحتی کنترل کنند. برای استفاده از این دستگاه، باید آن را روشن نمود. برق اسمارت بورد از طریق کابل USBB که به کامپیوتر و یا لپ تاب وصل می گردد، تغذیه می گردد و از طرفی دیگر، ویدئو پروژکتور با اتصال به کامپیوتر و یا لپ تاپ، تصویر را بر روی تخته هوشمند انعکاس می دهد. این دستگاه با دو تکنولوژی متفاوت ساخته می شود. در تکنولوژی مگنت (مغناطیسی) که قیمت ارزانتری دارد کاربر می بایست از قلم مخصوص  تعبیه شده در پکیج دستگاه استفاده نماید. باید در خرید تکنولوژی مگنت توجه داشت که بدون قلم نمی توان بر روی صفحه نمایش مطلبی نوشت و یا اقدامی کرد و همچنین هزینه خرید قلم نسبتا گران می باشد. در سوی مقابل، در تکنولوژی لمسی IR، کاربر می تواند از ماژیک و حتی نوک انگشت خود برای نوشتن بر روی صفحه برد استفاده نماید.  Smart Board می تواند جهت هوشمند سازی مدارس و یا برای محیط هایی از جمله دانشگاه ها، سالن های کنفرانس و مصارف تبلیغاتی و  نمایشگاهی مورد استفاده قرار گیرد.

نرم افزار برد هوشمند:

در بالا پروسه هوشمند سازی به تفضیل توضیح داده شد. فقط باید توجه داشت که نرم افزار برد هوشمند بایستی در کامپیوتر و یا لپ تاپ شما نصب شده باشد تا بتوانید این پروسه را به اجرا بنشانید. در واقع باید در ابتدا، نرم افزار مربوط به دستگاه خریداری شده را در کامپیوتر خود نصب نمایید و سپس از طریق اتصال کابل USB موجود در پکیج  برد هوشمند، ارتباط میان برد و کامپیوتر برقرار نمود.

مواردی که در کیفیت برد هوشمند تاثیر دارند عبارتند از :

1- رزولوشن: تعیین کننده تعداد پیکسل به کار رفته در برد هوشمند می باشد که هر چقدر رزولوشن دستگاه بالاتر باشد، کیفیت تصویر مشاهده شده نیز بهتر می گردد.
2- تعداد کاربر: در بازار تعداد 2 کاربر همزمان و 10 کاربر همزمان وجود دارد. هر چه تعداد کاربر بیشتر باشد، قیمت دستگاه نیز بالاتر است. علت اینکه در برخی  برد های هوشمند فقط دو کاربر می تواند کار کنند اینست که در PCB به کار رفته،  تعداد دیودها و خازن های به کار رفته بسیار کم است و سنسورها قادر به شناسایی نقاط نزدیک به هم نیستند و نمی توانند خطوط نزدیک به هم را شناسایی کنند. البته در ظاهر بیشتر از دو نفر نمی توانند از وایت برد هوشمند استفاده نمایند ولی نکته مهم این است که به علت PCB ارزان به کار رفته در برد هوشمند دو کاربر همزمان، دقت عملکرد تخته هوشمند پایین می باشد.
3- جنس صفحه رویه: جنس رویه برد هوشمند می تواند ملامین، روکش نانو و روکش سرامیک باشد. در روکش نانو و سرامیک، کاربر می تواند با ماژیک معمولی بنویسد و نوشته خود را با یک دستمال مرطوب پاک نماید. در مورد روکش سرامیک می توان گفت که اثر ماژیک وایت برد معمولی هیچگاه روی صفحه برد نمی ماند و همچنین دارای ویژگی ضد خش و ضد ضربه می باشد. باید توجه داشت که بهترین جنس سرامیک، e33 می باشد.
4- جنس لایه میانی یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در کیفیت تخته هوشمند، لایه میانی می باشد که در بازار دو جنس MDF و Honey Comb وجود دارد. تخته MDF بسایر ارزانتر و سنگین تر از Honey Comb می باشد و همچنین MDF بعد از چند سال در مناطق مرطوب ، شرجی و خیلی گرم پف می کند و دچار مشکل می گردد.
5- مقدار خطای سیستم: در محلی که کاربر کار می کند و محلی که روی صفحه برد دیده می شود تقریبا خطایی وجود دارد که هر چقدر این خطا کمتر باشد، نشان دهنده کیفیت بهتر دستگاه می باشد. در برد های هوشمند حرفه ایی مقدار خطا نزدیک  به صفر است.
6- جنس فریم: دو مدل فریم در بازار وجود دارد: پلاستیکی و آلومنیوم. در فریم آلومنیوم، امکان شکستن و ترک برداشتن فریم وجود ندارد.

7- ویژگی های جانبی: برخی بردها درای جای قلمی هوشمند تشخیص رنگ هستند که به کاربر اجازه می دهد که هر قلم را بردارد، رنگ نوشته نیز به همان رنگ تغییر نماید. برای توضیح بیشتر می توانید به قسمت بردهوشمند eBoard مراجعه نمایید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر